Något som vid juletider ofta diskuteras är vilka klappar som ska inhandlas till vem, och i leksaksaffären finns prylarna för pojkar respektive flickor i varsin gång eller avdelning – men inte hos Toys R Us där har man nämligen slopat könsuppdelningen av sina leksaker.
På Toys R Us har man i årtionden kunnat välja mellan tjej- respektive pojkleksaker, men den möjligheten är nu borttagen, i alla fall på deras hemsida. Nu räcker det med att man skriver in till exempel monster high dockor namn i sökrutan och inget tjej- eller pojkepitet finns längre med i alternativet. Något som i och för sig är borttaget hos de flesta leksaksbutikerna på nätet redan, såsom hos svenska Stor och Liten bland andra, men eftersom att detta är den första internationella leksaksbutikskedjan som gjort detta är det blivit otroligt uppmärksammat. Exempelvis så skriver Dagens Nyheter om hur detta egentligen beror på klagomål från kampanjgruppen ”Let toys be toys” som just påpekat sexismen i uppdelningen – något som även Aftonbladet uppmärksammat.
Inte bara Toys R Us som kampanjgruppen uppmärksammat
Enligt Expressen är detta fall med Toys R Us inte första gången som kampanjgruppen ”Let toys be toys” lagt påtryckningar på en leksaksbutik att uppmärksamma sexismen i sina kampanjer, reklamfilmer och utbud. Det är nämligen vad kampanjgruppen ägnar sig åt. Den består av en grupp konsumenter valt att uppmärksamma just sexismen i leksaksindustrin och hur den faktiskt påverkar barnen som ska köpa leksaker. Därför väljer man att regelbundet uppdatera sin hemsida och sprida budskapet vidare i sociala medier där man även visar upp exempel på olika former av marknadsföring av produkter och leksaker som riktas till barn för att påvisa hur uppdelad reklamen är just när det kommer till könstillhörighet. Och nu när en så stor butikskedja som Toys R Us valt att ta bort könsuppdelningen är en stor seger för gruppen och vad man hoppas på nu är att fler kommer följa deras exempel.