Hijab är slöjan som tidigare i vissa läger sågs som ett verktyg för förtryck men som nu alltmer symboliserar frihet. Det traditionella muslimska plagget uppmärksammas nu av modevärlden och trendmedvetna människor världen över.
Hijabs är inte längre strikt förknippat med religiösa sedvänjor. Idag bärs plagget av de som ser sig själva som sekulära såväl som religiösa muslimer. En stor del av populariteten kan tillskrivas ett stort antal influencers som kallas för ”hijabistas”, främst kvinnor med muslimsk bakgrund som skriver om modetrender. Som SvD skriver har ”Muslimskt mode har blivit en växande global industri.”. Utvecklingen har lett till att det poppat upp vanliga såväl som nätbutiker där du kan hitta ett brett sortiment med hijabs och andra moderiktiga accessoarer. Hijab är den variant av slöja som inte täcker ansiktet. Ursprungligen betyder ordet någonting i stil med ”överdrag”. I Sverige är det fritt att bära hijab i yrket, oavsett vilket yrke man arbetar med.
Genombrott i modevärlden
Jag är den första high fashion-modellen som bär hijab. Det gör automatiskt att massa flickor och kvinnor ser mig. Jag ska försöka vara en god förebild, säger modellen Halima Aden till Evening Standard