Sälj grej med tjej

Trots att tjejer över hela världen gång på gång påpekar att de är mer än rosa. Att tjejer har exakt samma förmåga som män att jobba, att bliKvinna_stängsel_grind_svartvit framgångsrik. Trots att tjejer gång på gång påpekar detta – bevisar detta – så är det inte jämställt. Det är fortfarande inte jämställt. Även i Sverige, är det skillnader mellan män och kvinnor. Vad beror det här på egentligen? Vad är det som gör att saker är så komplicerade? En anledning kan säkerligen vara den objektifiering som kvinnor ställs inför och hur media lyfter kvinnor. Det påvekrar mer än man tror. Och trots att allt fler anmäler sexistisk reklam, är det snarare problemet huruvida den existerar snarare än om den anmäls. I Sydsvenskan har man skrivit om saken:

Mer än hälften av alla anmälningar som Reklamombudsmannen får in handlar om könsdiskriminering. Och anmälningarna fortsätter att öka. – I Sverige är konsumenten väldigt medveten. Man reagerar snabbt på reklam som man uppfattar som könsdiskriminerande, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig. Hon menar att det ser annorlunda ut i andra länder i Europa.

Vidare berättar Elisabeth att i exempelvis Danmark så ser man mycket mer reklam som svenskarna inte skulle acceptera. De har inte heller någon granskande funktion som exempelvis Reklamombudsmannen. Det är klart att sådant också påverkar. Några som hade uppmärksammats på att deras reklam var sexistisk var Autoexperten i Perstorp. De hade en reklam med tjej i bikini som poserande på en löddrig bil och fick direkt reaktioner på byn. Då hade både män och kvinnor hört av sig till företaget och sagt att det hela “inte kändes så 2015”.  Butikschefen säger till Sydsvenskan att tanken var att det skulle bli en rolig grej, men istället blev det helt fel. Det tradiga är ju att Håkan, butikschefen, ens trodde det kunde bli roligt. Det är där felet ligger.

Det börjar i media

Förhoppningsvis kommer det att förändras i framtiden. Och vi får väl vara glada över att kvinnor och män runt om i Sverige har börjat reagera på sexism i reklam. Om det försvinner, kommer vi att ta ett stort steg för att nå jämställdhet.